Systemische Pedagogiek – Opstellen

April 2017! Het certificaat Systemische Pedagogiek “in the pocket” en verdieping Opstellen bij centrum Puur afgerond.
Ik kan zeggen dat deze twee opleidingen mij extra krachtig maken in hoe ik in het leven sta en dus ook in mijn werk. Bijzonder dankbaar ben ik!
Zoveel puzzelstukjes vallen in elkaar. Het lijkt nu allemaal nog zichtbaarder te worden. Ik kan woorden geven aan wat ik altijd al gevoeld heb, onderbouwd door de systemisch fenomenologische zienswijze van Bert Hellinger. Hart en hoofd hebben hier voor mij een verbinding gemaakt waar ik de rest van mijn leven profijt van zal hebben!!

Systemische Pedagogiek.

Het systemisch fenomenologisch werk met opstellingen heeft in Nederland zo langzamerhand zijn plek gekregen. De opstellingen maken onbewuste systeemkrachten zichtbaar, waardoor helder wordt hoe menselijk gedrag gestuurd wordt door die systeem krachten. Wat we ervaren als problemen, blijken de oplossingen te zijn voor het systeem. Ongewenst gedrag bijvoorbeeld, blijkt vaak een onbewuste poging om het systeem weer compleet te maken. Naarmate we door opstellingen meer inzichten kregen hoe systemen werken en welke krachten daarin werkzaam zijn, ontwikkelde ook het systemisch denken, zónder de opstelling.

Één van de inzichten is dat het voor kinderen essentieel is, dat het systeem waar ze in opgroeien compleet mag zijn. Wanneer iets of iemand uit de geschiedenis van het systeem wordt buitengesloten, zal het kind -onbewust!- het buitengeslotene weer een plek proberen te geven. Kinderen zijn dus vaak hard aan het werk om het systeem weer compleet te maken, weliswaar op een onbeholpen manier: bijvoorbeeld met ‘ongewenst’ gedrag.

Deze inzichten en de systemische manier van denken voegen veel toe aan het werk met kinderen: in de opvoeding, in onderwijs, in begeleiding van kinderen. Voor kinderen zijn opstellingen niet nodig, ze werken al hard genoeg om het systeem compleet te krijgen waar volwassenen delen van hun geschiedenis niet in beeld (willen) hebben. Wanneer ouders een opstelling doen en hun systeem compleet kunnen ‘nemen’, hoeven hun kinderen niet meer zo hard te werken en verandert hun gedrag meestal in positieve zin.

Mensen die met kinderen werken, zoals docenten, kindercoaches of begeleiders in opvang en zorg, kunnen -zonder opstellingen te doen- een klimaat scheppen waar kinderen vrij zijn om te leren en te spelen, in plaats van energie kwijt te zijn aan het verdedigen en compleet maken van hun achtergrond-systeem. Door inzicht te krijgen in de werking van systemen wordt het mogelijk om meer met de stroom mee te roeien. Alleen al door met systemische ogen te kijken, verandert er van alles: een kind kan zich ontspannen, er komt rust in de klas, er ontstaat samenwerking in het team, ouders raken geïnteresseerd in schoolzaken.

Vanuit die gedachte dat kinderen al zo hard werken, en dus geen opstelling moeten doen, omdat ze dan nóg meer voor hun ouders aan het werk zouden gaan, werd deze opleiding ontwikkeld: om systemisch werk zónder opstellingen toe te kunnen passen in het pedagogische veld.

Bron: www.hellingerinstituut.nl 

Deze aanvulling opent deuren. Nieuwsgierig geworden? Volg me op fb of meld je aan voor mijn nieuwsbrief.
Welkom in deze “nieuwe wereld”.

_________________________________________________________________________________________

“Ik heb meerdere sessies bij Greetje gevolgd die mij stuk voor stuk veel hebben gebracht. Greetje is een fijne en warme vrouw die erg naar haar intuïtie luistert en daardoor steeds haar vinger op exact de juiste plek weet te leggen. en precies dat stukje in mij naar boven haalt wat belangrijk is, maar waar ik zelf niet bij kon. Dankzij familieopstellingen heb ik oude denkpatronene achter mij kunnen laten en kan ik mij nu meer richten op de toekomst in plaats van emotioneel gevangen te blijven in het verleden. In dit soort sessies is voor mij vertrouwen en mij veilig voelen enorm belangrijk, en dat voel ik mij bij Greetje.”

– Jolanda-

“Wat vond ik het fijn dat jij mn familieopstelling begeleidde. Jij bent betrouwbaar, voelt mensen aan, kan snel het probleem doorzien/weet de juiste snaar te raken, je bent professioneel, lief maar weet tijdens de sessie toch voldoende afstand te nemen/houden en je haalt dat dubbel en dwars in, om na afloop een welgemeende dikke knuffel te geven. 

Je hebt mij veel gebracht. En het leuke is dat ik dacht dat er een beerput open moest en dat niet gebeurde. Er is een boel geraakt, maar op een heel subtiele manier. Ook had ik gedacht heel boos te worden, maar boosheid heeft juist plaatsgemaakt voor acceptatie. Niet hoe ik altijd dacht dat acceptatie voelde, maar toch heb ik eea geaccepteerd. Heel bijzonder.

Ik ben er nog niet, weet dat er echt nog veel moet gebeuren. Maar de angel over het “gedoe” met mijn ouders is eruit. Hierdoor ben ik gaan inzien dat ik een vrouw van 36 ben, mijn eigen pad mag kiezen en mag staan voor wie ik ben.”

– Esther –